Selefiler aleyhine attığı tweetler ve verdiği vaazlarla ruzname yaratıcı Cübbeli Ahmet Hoca, Diyanet’e ilişkin camilerde Selefi imamların geveze ederek salat kıldırmasını hararetli ortak dille eleştirdi. Bu açıklamalardan sonraları Selefi ne demek, Selefi kimlere diyoruz araştırması başladı. 'Yerine geçilen kimse' anlamına mevrut Selef kelimesi ardıl karşıtı adına da açıklanır.
Selef ne demek:
Selefiliğin kökünü meydana getiren selef kelimesinin manası araştırılıyor. Selef, 'Bir görevde, meslekte kendiliğinden evvela mevcut ve adına geçilen kimse, öncel, ardıl karşıtı.' anlamına cevap gelmektedir.
Selefi ne derk geliyor:
Kendisini Selefilik fideist bünyesinde gören insana Selefi denir. Selefiler, Ehl-i sünneti özgülük adına çıkarlarını tanımlarlar. Bu terimi kullananlar "ehlü's-sünne, ehlü'l-hadîs ve's-sünne, ehlü'l-hak kelimelerini de kullanırlar.
Selefilik nedir:
Selefiyye "geçmiş insanlar, soy, yiğitlik ve bilgi bağlamında evvela gelip geçenler" anlamına cevap gelmektedir. Selef, anlam adına bilgi ve yiğitlik açısından Müslümanların önderleri sevgili sahabe ve tâbiîn düşüncesince yeğleme edilip kullanılır.
Selefin üstünlüğü ümmetin en hayırlısının Hz. Peygamber döneminde yaşayanlar, sonraları onların sonrasından gelenler (sonra da onları izleme edenler) bulunduğu amacında söylenti edilen vaka dayalıdır.
Hanbeliliğin de kurucusu bulunan önder Ahmed bin Hanbel ile evvel devresini canlı Selefilik, Harranlı İbn-i Teymiyye ile ikinci etabını geçirdi. Ehl-i sünnet kelâmcılarından ayrıldıkları görüşlerin ortak tomar olmaması onların ayrı ortak öğreti halinde değerlendirilmesini engellemiştir.
Selefîliğin sistemleşip bugünkü görünüşüyle ortak akıntı biçimine gelmesi ahir dönemlerde, ilkin İbn Teymiyye vaktiyle gerçekleşmiştir.
Selefilik prensipleri nelerdir:Selefilik'in ilkelerini şöyleki sıralayabiliriz:
Takdis: Allah'ın tek çirkin sıfatının bulunmadığı inancıdır.
Takdir: Tüm dobra sıfatların Allah'a ilgilendiren bulunduğu inancıdır.
Acz: İnsanın, Kuran'ın kelamındaki sırlarının tümünü anlayamayacağını, buna gücünün yetmeyeceğini anlayıp aczini bildirme etmesi gerektiği görüşüdür.
Sükut: Kuran'da anlamadığı, kafasına takılan bölgeleri konuşmaması, başkasına sorarak onun da kafasını karıştırmaması, ayrıca konusu açıldığında bu mevzuyu bilemeyiz sanarak kapatması gerektiği görüşü.
İmsak: Sükut ilkesine aşırı benzer. Anlaşılmayan ortak mevzuyu insanoğlunun içre tutması gerektiği görüşü.
Kef: Sükut ve imsakın biçare kalması yerinde devreye giren ilkedir. Kuran'da muamma mevzularda susmayı ve içre tutmayı beceremediği vaziyette "kalben ve zihince ayrıksı şeylerle meşgul" olması icap ettiğini savunur ki ad ayrıksı şeyleri fikren "beladan kurtulabilsin".
Marifet ehline konfirmasyon olma: Selefilik anlayışının kurucuları ve alimlerinin söylediklerini yapmayı savunur.